KUSO

Københavns Ungdomssymfoniorkester


Det praktiske

Program:

Haydn, 100. symfoni

Beethoven, 7. symfoni

Dirigent: Jesper Ryskin

28. November kl. 19:30, i

30. November kl. 16:00, i

Se vores begivenheder på

Dirigentens noter

Weinerklasisk dramatik

KUSO’s efterårsprojekt 2019 består af to hovedværker fra perioden, hvor wienerklassikken blev afløst af romantikken: Haydns symfoni nr. 100 og Beethovens symfoni nr. 7, komponeret med blot 20 års afstand.

Haydns symfoni bliver med omdrejningspunktet i den nyere forståelse af wienerklassikken, der har været i udbredelse i de seneste årtier: nemlig at der er tale om meget ekspressiv musik med masser af dramatik, effekter og følelser. Haydn skrev sin symfoni nr. 100 på en af hans mange ture til London, hvor den vakte begejstring og eufori hos publikum. Musikken, Haydn skrev, og reaktionerne kan bedst sammenlignes med de store actionbrag, der dominerer biograferne i vor tid.

Således er det en fantastisk mulighed for at uddanne vores musikere og publikum i, at wienerklassik ikke blot er “pæn” musik, der skal spilles med forsigtighed, affrasering og delikatesse – men at det er musik, der skal spilles med engagement, råstyrke og dramatik. Haydns for sin tid voldsomme brug af slagtøj vidner om dette.

Beethovens 7. symfoni, der blev uropført ved en koncert til fordel for sårede soldater fra Østrig i slaget mod Napoleon, fører dette videre. De, der var tilstede, fortæller om en dirigerende Beethoven, der nærmest rev sine arme af led, der hoppede op i luften, når der var forte, og i partituret brugte Beethoven pludseligt det ellers usete Fortefortissimo (fff) – alt sammen ting, der peger på, at Beethoven ville have mere, mere – og så lidt mere.

I orkesteret vil vi bruge disse værker til at understrege, at musik fra perioden skal spilles med samme – hvis ikke mere – dramatik og ekspressivitet, som hvis der blev spillet Mahler eller Sjostakovits.

Samtidig er værkerne udvalgt, fordi de rent tidsmæssigt med Haydn er noget af det tidligste musik, orkesteret har spillet, hvilket leder os godt over til vores næste projekt, som står på Händels mægtige Israel i Egypten med Rudersdalkoret.

Til foråret kommer orkesteret tilbage til de store og nyere værker med Mussorgsky/Ravels værk Udstillingsbilleder.